söndag 28 september 2008

Bokmässan

Jag besökte bokmässan en stund under sista dagen. Som vanligt var det både inspirerande och tröttsamt. Man känner sig lite som Pac Man när man går runt i gångarna, försöker att undvika de största propparna och ta en titt på allting som verkar kul. Till slut susar det i öronen och huvudvärken är ett faktum.

Mycket var förstås inte så upphetsande. Lågprismontrar med utförsäljning av deckare och stånd med dyra, smöriga vykort, exempelvis. Men bredden känns kul - bara det att folk som stod i kö för signeringen av Morden i Midsomer fick ett föredrag av Susan Faludi på köpet, eller att den väldigt seriösa samhällstidskriften Fronesis hade en monter mitt emot fotbollstidningen Offside! Några stora klipp gjorde jag inte - jag höll mig mest till tidskrifter och undvek att få bokrea-psykos, vilket inte var så svårt med tanke på att jag inte var speciellt intresserad av det mesta som reades ut.

Jag pratade lite med en som driver ett litet, relativt nystartat förlag, om svårigheten i att sälja böcker. Målgruppen för sådana förlag är ofta relativt smal och är inte alltid beredd att lägga 150-200kr på en ny diktsamling. Det är nog speciellt problematiskt om fler är som jag, som verkligen sympatiserar med små, idealistiska förlag men drar mig för att äga böcker jag ändå kan låna. Inte för att jag inte tycker om fina böcker. Det är en ekonomisk fråga, förstås, men också en karaktärsfråga. Jag äger redan nog med böcker jag inte läser.

Inga kommentarer: